Девиации от пристрастяване към видеоигри



Резултати от проучвания през последните години показват, че компютърните игри заемат значително място в живота на детето и времето, което им се посвещава, е около седем-осем часа на седмица. Притеснително е, че над 85% от игрите съдържат насилие, а 50% - сериозно насилие. Насилието, представено в игрите, води до засилване на агресията при децата, тъй като в процеса на играта детето е в активна позиция – извършваните агресивни действия са изрази на приетата роля в играта. Самото желание за игра нараства във времето и издава нарастващата зависимост от компютъра.
С навлизането на компютъра в детското ежедневие, наред с позитивните ефекти се наблюдават все повече проблеми, свързани с прояви на агресия, нарушения в поведението и отклонения в здравословното състояние (нарушения в съня; нервност; раздразнителност; страхове; склонност към вербална и физическа агресия като израз на подражателни модели; неудовлетвореност и др.). Все по-ярко се изтъква драматичната промяна в навиците на подрастващите през последните 20 години, за които компютърът се превръща в неделима част от живота и предизвиква признаци на „компютърна абстиненция”, подобна на тази, причинена от химическите наркотици. Ефектът на десенсибилизацията се състои в това, че при редовно наблюдение на насилие зрителите стават по-възприемчиви към жестокостта на екрана и с по-голяма готовност приемат насилието и в реалния живот.
Влиянието на компютърните игри върху насилието се осъществява посредством: непосредственото награждаване на агресивността – отива се на следващо равнище на играта; извличането и затвърждаването на определени действия; идентифициране с ролята; затвърждаване на разбирането, че насилието е оправдано по морални съображения; затвърждаване на вярването, че може да се използва като стратегия за разрешаване на интерперсоналните конфликти; създаване на враждебни атрибутивни стилове – различни когнитивни изкривявания. От друга страна компютърните игри с насилие отслабват: чувствителността към нараняващите събития и към изпитваното състрадание; емпатията; негативната нагласа спрямо насилието; желанието за намеса; откликването с просоциални действия. Децата, които играят, стават по-агресивни и с по-малка чувствителност към реалното насилие; приписват много повече агресивни намерение в поведението на другите; стават емпатийно нечувствителни – слабата емпатийна чувствителност и привикване към насилието засилва предпочитанията към игри с насилие, които след това затвърждават още повече нечувствителността към насилието.
Въпреки че компютърната зависимост не е призната за психично заболяване, в много държави се откриват клиники за лечението й. Сред тях са Италия, САЩ, Южна Корея, а в Китай те са над 300. Капацитетът и методите на лечение са различни, но целта е пълно избавяне от компютърна зависимост, както и излекуване от нейните по-тежки последствия - сериозни психични нарушения като изблици на агресия и склонност към самоубийство. Не е учудващо, че по-голяма част от пациентите са младежи, тъй като те повече от другите възрастови групи са подложени на разрушителното влияние на видеоигрите и интернета.


Няма коментари:

Публикуване на коментар